Påsväska och ett eget mönster.

Japp pysslat har jag gjort och här kommer resultatet.
Det första är en enkel påsväska som ser ut så här:



Det andra är ett eget mönster på pulsvärmare. Mitt första egna mönster för övrigt så jag vet ju inte om det stämmer helt...
Tänkte ändå lägga upp det här. Vet ju knappt om det är någon som läser, men om det är det och ni testar mönstret får ni hemskt gärna lämna en kommentar. Vore kul att höra om det funkar!


Pulsvärmare med hålmönster


Du behöver:

strumpstickor storlek 3
50 g garn av bomullstyp


Gör så här:

 Lägg upp 48 maskor på stickor 3. Fördela dessa jämnt över strumpstickorna.
Sticka *2 räta, 2 aviga*, upprepa *-* varvet ut.
Fortsätt sticka resårstickning på samma sätt i tio varv.
Sedan stickas hålmönstret.


Varv
1: räta maskor
         2: räta maskor
         3: *4 rm, 2 rm tills. 1 omsl.* Upprepa *-* varvet ut.
         4: räta maskor
         5: räta maskor
         6: räta maskor
         7: *1 rm. 2 rm tills, 1 omsl. 3 rm* Upprepa *-* varvet ut.
         8: räta maskor.


Upprepa varv 1-8 uppöver tills arbetet mäter ca 21 cm.
 OBS! sluta inte mitt i mönsterstickningen utan när varv 8 är avslutat!


Nu stickas:

 Varv 1: Sticka 9 rm, maska av 6 m, räta m varvet ut.
          2: Sticka 9 rm, lägg upp 6 nya m på stickan och fördela dessa jämnt över stickorna.                             
              Räta m varvet ut.
          3: *4 rm, 2 rm tills, 1 omsl*. Upprepa *-* varvet ut.
          4: räta maskor
          5: räta maskor
          6: räta maskor
          7: *1 rm, 2 rm tills, 1 omsl*. Upprepa *-* varvet ut.
          8: räta maskor

Avsluta med att sticka resårstickning *2 rm, 2 am*, upprepa *-* varvet ut. Sticka 10 varv på samma sätt. Klipp av garnet och fäst trådarna.



TIPS!
Mönstret är konstruerat efter storleken på min hand.
Vill minska eller förstora mönstret går det utmärkt, tänk bara på
att maskantalet måste vara delbart med 6 för att hålmönstret 
ska stämma! 



Kommentarer
Postat av: Moster Maska

En sån fin väska, kjolar mm du gjort. Jag vill se mer! Ha en skön dag!

2009-04-19 @ 08:50:02
URL: http://tinglas.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Vad mycket fint du pysslar! :D Jättefina pulsvarmare.

2009-04-19 @ 13:22:39
URL: http://stjernfalls.blogg.se/
Postat av: emma

du är så duktig min kära vän! att komma på ett helt eget mönster måste ju ligga på toppnivå, värsta skillsen alltså! ses imorn, :) puss söt

2009-04-19 @ 20:34:58
URL: http://anotherheadaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0